måndag 12 november 2007

Hantverkare, det omöjliga folket?

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av hantverkare. Det har handlat om allt ifrån svarta pengar till att de hittar på en massa extra arbetstid.

En som skulle slipa våra parkettgolv dök upp. Vi hade fått hans nummer ifrån en stor golvfirma mitt i stan. Han tittade på golven och sa en summa som lät ok. Då det var en seriös yrkesman enligt golvfirman så tömde vi av de två rummen som skulle slipas. Allt var frid och fröjd och vi åkte på semester en vecka.

Tillbaka så träffade jag hantverkaren mellan fyra ögon och bad om att få fakturan. Då skulle han inte ha faktura. Priset var för att betala svart. 450:- per timme svart. Skulle det vara vitt var det dubbla. Han gjorde det mycket klart att så var det alltid. Jag protesterade men fick reda på att alla betalade. Annars hade han kompisar. För att få husfrid så betalade jag.

När jag sen kollade på inspelningarna ifrån övervakningskamerorna vi har i vårt hus så visade det sig att det gick undan. Det hade tagit en tredjedel så lång tid.

Så vad gör man? Betalar eller råkar ut för mcgäng?

Detta var bara ett exempel. Listan kan göras lång.

AB

Inga kommentarer: