onsdag 21 november 2007

Rektorer, för inkompetenta?

För dålig ledarskapsutbildning i botten på problemet? Ja vad är det som gör att det är så stor omsättning på rektorer?

Jag tror att de som blir rektorer i allt större utsträckning rekryteras på fel grunder. De vet ofta inte vad de ger sig in i. Skolvärlden är komplex. Tungt ansvar vilar på axlarna på rektorerna. Hela tiden tillkommer allt fler uppgifter och det finns få assistenter.

De flesta rektorer jag sprungit på genom åren är ofta lärare i botten. Lärare som fungerar bra i rollen som utbildare men som är hemskt dåliga på att leda personalgrupper på 40-50 personer eller mer. Att hantera en konflikt mellan elever är inte samma sak som hantera konflikter mellan lärare.

Chefer rent generellt i sverige är urusla. De strävar ofta efter att vara vän med alla istället för att ta bästa beslutet för verksamheten. I skolvärlden tycker jag det är ännu mer påtagligt!

Har jag själv funderat på en karriär som rektor? Ja, det har jag. Dock så insåg jag snabbt att det inte skulle ge mig de utmaningar jag vill ha. Det skulle mest bli att slåss mellan trycket ifrån lärarna och politikerna. Något som inte lockar mig. Ett tvåfrontskrig kan ingen vinna!

DN HD SDS SVD SVD

1 kommentar:

Anonym sa...

Felet är inte att det finns för få rektorer, utan för många. Om man halverade antalet, skulle de kvarvarande inte ha tid att utföra alla de onödiga arbetsuppgifter som överordnade chefer och politiker lägger på dem.Då skulle äntligen lärarna få tid att utföra sin huvuduppgift- undervisa elever.Som det nu är, måste lärarna mötas , blötas, ingå i allehanda arbetsgrupper, dokumentera på längden och tvären, skriva handlingsplaner i parti och minut. Allt detta åläggs rektorer och lärare av inkompetenta chefer och politiker.Förr var det enkelt att vara rektor- på den gamla goda statliga tiden. Då kunde rektorn svänga sin stol 45 grader, dra ut en volym ur regelverket i bokhyllan och läsa innantill: " Så här är det". För det har riksdagen bestämt. Punkt; i av oss allmänna val. Nu ska alla bestämma. Det blir ju svettigt för rektorer och lärare. Undra på att jag får undervisa allt fler elever på lågstadienivå fast de går på högstadiet. Maria.settergren@edu.vanersborg.se