måndag 5 november 2007

Lamslagen godstrafik genom danmark

Ibland blir man förvånad att olagliga protester kan fortgå utan ingripanden. Samtidigt känns det som om de protesterande lastbilschaufförerna spelar rakt in i tåggodsföretagens händer. Fast problemet med tåggods är bristen på kapacitet och punktlighet.

DN HD SDS SVD SDS

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är så irriterande. Jag väntar på paket från England som enligt transportörens trackingtjänst lämnad Danmark natten till söndag. Frågan är om inte den bilen hamnade i den här blockaden...då får jag vänta ytterligare en dag på mitt mycket efterlängtade paket.

Anonym sa...

länge leve de modiga chaufförerna som vågar stå för vad dom tycker. Det är fel sätt att straffa den som är längst ner i näringskedjan, hans enda möjlighet att käna mer pengar är att jobba mer, och så vitt jag vet så älskar de plesta chaufförer sina jobb.

man straffade väl inte negrerna när man försökte få stopp på slaveriet, eller?

vänsterwiki sa...

Om du visste vilka böter de har skulle du bli helt förstummad. Man kan åka på 50.000 DKK och tre månaders indraget körkort bara för man håller en minuts för kort paus. Myndigheterna utnyttjar ett speciellt räknesätt, för att få in pengar och sätta dit så många som möjligt, som troligen lagstiftarna inte tänkte på. Förstår du protesterna nu?

Byxorna Nere sa...

Problemet är ju att allt fler kör för långa pass med för lite sömn. För allas säkerhet, både de som kör lastbilarna, medtrafikanter och oskyddade trafikanter så krävs ju hårdare lagar och strängare straff. Följer de lagen så åker de ju inte på några böter.

Eller det är ok om lite människor blir ihjälkörda helt i onödan?

Anonym sa...

Det är ju inte bara böter för att chaufförerna kört för mycket.
Kan räcka med att man glömmer skriva i någon liten detalj på diagrambladet.
Hade svenska åkerier haft råd att stå still hade vi kunnat visa hur snabbt moder Svea lamslås.

Statens mjölkkor

Byxorna Nere sa...

statens mjölkkor: Hade alla skött sig så hade det ju inte behövts höjda straff. Eller hur?

Keep on Trucking! sa...

till killen med byxorna nere! nu vet jag inte om du är insatt i kör o vilotids reglarena men på dsitt resonemang låter det inte så! tror inte du skulle vilja ha böter för att du jobbade över på ditt jobb någon timme?

Byxorna Nere sa...

keep on trucking: Viloreglerna finns där av en enda anledning, trafiksäkerhet. 15 timmar bakom ratten är mycket. Med ditt resonemang så varför skall folk inte få supa och bege sig ut i trafiken.