tisdag 6 november 2007

Evighetshålet

Tunneln i hallandsåsen är tycks aldrig bli klar. Nu, 15 år efter klartecknet så sätter man ner foten. Hur vore det om någon hade lyssnat på geologerna? De som redan tidigt sa att det aldrig skulle kunna göra en tunnel genom åsen med en borr av den typen som de satsade på. Samt det krävdes helt annan teknik.
Under åren har projektet kantats av miljöskandaler, vattendomar, politiska floskler och misslyckande i det hela stora.

Två 8,5 km långa tunnlar parallellt sida vid sida genom en ås av denna typen skulle inte kunna bli annat än ett fiasko. Tre länstyrelser, SJ, båstads kommun och LOs näringspolitiska grupp var de som kom med den första utredningen 1985.
1990 så kom mijökonsultbolaget VIVAK med sin rapport till banverket som varnade för hur åsen var uppbyggd. Mycket vatten, sprickor och porös. Sen har det rullat på. Borrar som kört fast efter 17 meter. Miljöskandalen med Rhoca-Gil följde. Listan kan göras mycket lång.

Dock kommer vi alltid minnas Ines Uusmanns fina citat ifrån den 13 oktober 1997: ”Om man kan åka till månen fram och tillbaka, så kan man också tycka att det är rimligt att tycka att man ska kunna bygga den här tunneln och andra stora tunnlar miljösäkert.”

Nu krävs ett beslut. Bygga klart eller stoppa bygget? Jag anser det är för sent att backa ur nu.

DN DN DN HD HD HD SDS SVD SVD

1 kommentar:

citydweller sa...

Problemet är väl att det inte går att veta om det är rätt tid, eller försent, för att backa ur projektet.

Att bygga ut till dubbelspår Hässleholm-Markaryd-Eldsberga eller Helsingborg-Åstorp-Markaryd-Eldsberga kanske skulle hinnas med innan tunneln blir färdig.

Kanske vore det lika bra?