söndag 9 december 2007

Stuart Baxters avgång förblindar HIF

Att Stuart Baxter avgång slår hårt emot HIF. Som skåning och malmöbo så är ju MFF mitt lag, fast HIF står som nummer två. Stuart Baxter tycker jag har gjort ett bra jobb i HIF. Så frågan är väl varför han avgår.

Frågan är ju vad som ligger bakom. Jag tippar på för lite feedback ifrån styrelsen. Det gäller att motivera tränaren lika mycket som spelarna. Hur har lönen och förmånerna varit? Har det varit för lite? Har de snålat?

Att finna en ny tränare idag är svårt. December månad. Det tar tid. Det känns som HIF gått på ett isberg och läcker. Det gäller ju för HIF att inte bli en titanic. Rädda vad som räddas kan.

Om jag får tro vad jag gissar på vad som har hänt, så har styrelsen och Baxter inte varit överens i fler frågor. Det känns med som styrelsen varit mer fokuserad på spelarna än tränaren. Vi skall komma ihåg att primadonna fasoner inte bara gäller spelarna utan även tränaren. Det gäller att komma med bra feedback när det går bra och där är vi svenskar dåliga. Mitt stalltips är att det är på den punkten HIF misslyckats. Sen handlar mycket om pengar. Det gäller att bättra på hela tiden så att alla är nöjda. Alla skall känna sig som en vinnare.

För de som är trogna HIF fans så anser de styrelsen är under all kritik. Jag tror de har rätt i att det inte är det rätta virket i klubbledningen. Sen om det beror på en eller flera personer är jag inte rätt person att avgöra, men det är nog problem.

Det som finns mellan en klubb och tränaren är ett bröllop. De blir ett par. Det gäller att underhålla förhållandet med både kärlek och sympati. Det går inte att bara komma med hårda ord när det går dåligt. Det gäller att sprida kärlek när det går bra med. Är kärleken dåligt då blir det skilsmässa.

Kanske skall tilläggas att tränarna i MFF med fått ta mycket stryk de senaste åren. Det kanske inte är helt rättvist. Det är ju fler än tränaren som styr laget i rätt riktning.

AB DN DN HD HD HD SDS SDS SVD

Andra bloggar om

Inga kommentarer: