måndag 3 december 2007

Minnesförlust, händer en del oförklarligt

Har en vän i USA som jag umgåtts med en del. Han minns inte två år av sitt liv. Han skulle köra hem ifrån jobbet. Sitter i sin bil och har kört fram till ett kors. Där så sitter han. En medtrafikant undrar hur det är med honom och går fram till honom. Han är fullt talförd och kan redovisa för mycket, men inte om sig själv och var han bor.
Polisen tillkallas liksom ambulans och en utredning görs. Ingen kan förklara hans minnesförlust. Under två år så är han på samma sätt. Han minns inte. En dag så kommer det som skedde innan den där dagen vid korsningen tillbaka. Minnet är tillbaka.

Det finns en chans att engelsmannen som gav sig ut och paddla hamnade i en liknande situation. Det finns i chans att det påminner om varandra.

AB

6 kommentarer:

Mårthen sa...

Du måste berätta mer! Vad var det som hade hänt? Jag blir hur nyfiken som helst.

Byxorna Nere sa...

Mårthen: De har aldrig kunnat peka och exakt säga vad det berodde på.

Han jobbade som mellanchef på ett ganska stort företag och han stressade jämt. Jobbade nästan varje dag och slappnade inte av. Läkarna tror, men kan inte bevisa, att han levde för hektiskt och kroppen sa ifrån. Nu är det snart 10 år sedan det hände och han har ändrat sin livsstil.

Kan erkänna att jag varit lite feg och inte frågat för mycket. Kanske lite svensk av mig. Som han ser det så var det antingen den här minnesförlusten eller så var det en hjärtattack. Jag vet inte om han har rätt eller fel om det. Fast med tanke på hans arbetssituation så låter det troligt.

Idag så är det de där två åren som är borta. Annars minns han allt säger han.

Anonym sa...

Jag tror att sjukdomstillståndet kallas "retrograd amnesi" ("dissociative fugue" på engelska). Såg en dokumentär på SVT i somras om en kille som glömde bort mycket av sitt tidigare liv - http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?
d=2219&a=675931

Byxorna Nere sa...

andy: Det låter logiskt!

Anonym sa...

Jag tror han vet allt, både vad han gjort och varit, men av säkerhetsskäl så mörkar de detta för att media och press inte ska bli allt för stor på honom nu i början när han kommt tillbaka. Tänk er själva, all media vill ju vara först och ha den bästa och största historien om honom. skulle bli kaos.

Anonym sa...

Typ en sån här grej har hänt mig.. Var några år sen, var väll runt 10 år..

Hade varit i skolan, slutade tidigt och en polare skulle följa med mig hem.. Vi gick och köpte lite godis och hoppade sen på bussen hem till mig. Sen tydligen hade vi varit hos mig, spelat lite sen gått ut och hittat på något.. Själv minns jag inget av detta, förmiddagen är lite suddig, jag minns att jag var i skolan och gick på bussen hem med polaren.. iaf, plötsligt är det som om jag vaknar upp, som om jag hade vaknat av att ha sovit. jag sitter brevid min polare och spelar ett spel, helt chockad och fattar inget, säger inget utan spelar som inget hade hänt, snart ska han hem och när jag vinkar hejdå till han så kliar det lite i huvet på mig, så jag ska då klia med handen.. Upptäcker att mitt huvud är inlindat med bandage! Helt chockad och när det var mat en liten stund senare så kunde jag inte hålla mig, började gråta och frågade föräldrarna vad som hade hänt med mig.. 6 timmar av den dagen var helt bort blåsta, minns inget...
Dom berättade att jag hade varit ute och cyklat, trillat och slagit i huvudet så att jag hade fått ett stort sår i ansiktet/huvet.. nära tinningen...

ajja.. det var min historia.. nu nästan 10 år senare minns jag fortfarande inte vad som hände den dagen.. det var LÄSKIGT!