torsdag 6 december 2007

Kunde skett i sverige med, kriminaliteten är större i här!

Nu blir jag känd? Inte var det väl enbart därför det blev en massaker? Så enkelt kan man väl knappast sammanfatta en ung mans dåraktiga skottlossning.

En man som precis fått sparken ifrån sitt jobb på McDonalds löper amok. Han skjuter och dödar oskyldiga.

Vissa bloggar påstår att det bara händer i USA. Att det är typiskt för USA. Jag håller inte med. Hade sverige varit lika stort så hade vi varit illa ute. För det är får städer och för den delen delstater i USA som har lika hög kriminalitet som i Sverige. När det är nästan dubbelt så hög kriminalitet i Sverige än i New York så får man verkligen tänka till.

Det är ganska skrämmande att massmedia inte vågar belysa att kriminaliteten i sverige är extremt hög. Det politiska etablissemanget vill inte agera för det kommer slå både emot sittande regering och den som avgått. Det finns inga politiska poäng att vinna på att agera i media.

En del tror att det är svårt att skaffa vapen. Då bör de nog läsa en del polisutredningar som berättar om att det inte tar många timmar. Plattan i Stockholm eller Gustav Adolfstorg i Malmö. Där rör sig element som snabbt kan skaffa fram både det ena och andra.

Vi får inte kasta sten när vi sitter i glashus. Det kunde skett i sverige. Frågan är väl inte om utan när en dåre slår till.

AB AB DN HD SDS SVD SVD SVD

Andra bloggar om:

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns inte ens i närheten av samma mängd vapen per invånare i sverige jämfört med USA. Men visst händer det tokigheter här också, ta bara tomten som skjöt mot Etage i malmö för att han inte fick komma in.

Dock så är det svårare att komma över vapen här, det finns inte på lidl som det finns på walmart i usa. det gör (tror jag) att när folk tappar besinningen så undviks förhoppningsvis dödsfall i större grad här, eftersom gemene man inte har tillgång till vapen på samma sätt här.

Anonym sa...

Dubbelt så hög kriminalitet i Sverige som i New York... Och har du tittat på siffrorna? Jag vet inte om du är lat eller korkad, men personligen tycker jag ju att det är bättre att få cykeln stulen än att bli rånad eller skjuten. Jämför antalet mord i New York och Sverige (ungefär samma invånarantal) och återkom.

John Olsson sa...

Det finns många myter om USA och en av dessa är att USA har mycket högre kriminalitet än Sverige. Men så är det inte alls i verkligheten.

International Crime Victimisation Survey (ICVS) visar bl.a. att Sverige har fler brotts-offer än USA:

ICVS measures victimisation rates, not police statistics (which are often cooked by governments for political purposes), and the results defy conventional wisdom.

"The ICVS allows an overall measure of victimisation which is the percentage of people victimised once or more in the previous year by any of the eleven crimes covered by the survey. This prevalence measure is a simple but robust indicator of overall proneness to crime.

The countries fall into three bands.
Above 24% (victim of any crime in 1999): Australia, England and Wales, the Netherlands and Sweden

20%-24% : Canada, Scotland, Denmark, Poland, Belgium, France, and USA

Under 20% : Finland, Catalonia (Spain), Switzerland, Portugal, Japan and Northern Ireland. "

Har själv bott lika många år i USA som Sverige (Stockholm) och upplever Stockholm som betydligt högre kriminalitet än USA i genomsnitt.

I Sverige har min bil blivit stulen, min mountain bike stulen, min motorcykel stulen, inbrott i lägenheten, nedslagen några gånger helt oprovicerad (i min ungdom), etc.

I USA fastän jag flyttat runt en hel del under: Min plånbok blev stulen en gång --- that's all!

Det finns stater med stränga vapen-regler liksom Sverige, men jag skulle ändå vilja se ännu strängare vapen-regler i USA än det är idag.

Byxorna Nere sa...

anonymous 13:31: Vet inte hur du räknar. För det är värre här i sverige 2005.

Det har ju inte minskat med antalet mord i sverige 2006 och det ser hemskt ut 2007.

Så gå inte på myten. Det är värre här hemma i svedala. Fast det är ju tre gånger så många poliser i New York med.

Känner mig alltid trygg i New York. I Sverige är det sällan jag känner mig trygg, dessvärre.

Anonym sa...

Ett tips om du känner dig osäker i Stockholm, men säker i New York är ju att försöka dig på en promenad i de rätta delarna av Harlem. Eller varför inte hänga lite i nordöstra delen av Washington DC sent på kvällen. Eller kanske strosa lite i Oaklands centrum? Jag kan bara konstatera att jag gladeligen går var som helst i vilken svensk stad som helst. Detsamma gäller inte i USA där jag bott i flera år. Svenska problem är en vårbris i jämförelse.

Byxorna Nere sa...

anonymous 17:36: I september var det hur lungt som helst i Harlem. Så jag förstår inte alls varför man skulle vara rädd där?

Råkade ut för ficktjuvar i Malmö på möllevångstorget.

Anonym sa...

Natten till söndagen den 4 december 1994 råkar Tommy Zethraeus, 26, Guillermo Marques Jara, 24, och en 22-årig vän i gräl med dörrvakterna på restaurang Sturecompagniet på Stureplan i Stockholm.

De åker hem, och strax efter klockan 5 på morgonen återkommer de med en norsk automatkarbin.

Tommy Zethraeus håller i vapnet. Fyra människor dödas: Katinka Genberg, 21, Daniella Josberg, 22, Kristina Oséen, 21, och dörrvakten Joakim Jonsson, 22.

Över 20 skadas, många andra får psykiska skador.

Vem undrade "När" det kommer att hända i Sverige? 13 år sen kanske?

Byxorna Nere sa...

florida: Det är en viss skillnad på en nattklubb och en shoppinggalleria. Våldet finns där ständigt vid en nattklubb. I en shoppinggalleria så räknar man ju aldrig med våld.