onsdag 5 december 2007

För alla som gjort lumpen så går kalla kåran genom kroppen

Själv när jag gjorde min militärtjänstgöring så låg vi mycket på skjutvallarna. Jag hade oturen att hamna på ett kompani där det fanns en dåre i min pluton. Fast dåre och dåre, han tänkte bara inte före han gjorde något.

En höstdag så var vi där. Samlade inför att skjuta med vår k-pist. Inte nog med alla rapporter om att slutstycken kört in i ögat på vissa, vi var alla mer eller mindre osäkra på vapnet i fråga. Vi laddade och sköt fem skott emot måltavlan. I vart fall så var det så alla trodde. Sen var det läge för vapeninspektion och han den där dåren han hade fortfarande en kula i loppet som brann av. Skottet slog i marken fyra meter framför vår fänrik som blev rosenrasande. Han gav honom en utskällning som jag aldrig sett maken till.

Efter den incidenten så trodde vi alla att han skulle skärpa sig. Att han inte skulle göra om samma misstag, så fel vi hade. Under en övning med fler skott så lyckades han skjuta upp en massa skott i himlen långt innan vi skulle skjuta och i ren rädsla så vände han vapnet åt sidan så det pekade emot kille som låg bredvid honom.

Av någon anledning fick han stanna kvar, men han sköt inte med oss andra. Det var kört på den fronten. När det var övningar med lösammunition kollade vi andra igenom alla magasin så han inte hade tagit fel.

För tänk om det hade varit en rikoschett då på skjutvallen? Vill inte tänka tanken.

Låt oss hoppas att han som blev skjuten idag blir helt återställd. Mina tankar finns hos honom, hans familj, hans nära och kära.


Uppdatering 17:15: Massmedia har informerat oss att soldaten avled av sina skador. Det är enormt tragiskt.

Försvarsmakten har mer information här.

AB DN SDS SVD

17 kommentarer:

Ralph sa...

Jag kan inte annat än hålla med. Vi hade liknande "soldater" i vår pluton, och varje tillfälle vi skulle öva växelvis framåt så bad man en bön. Att någon skulle glömt säkring och därefter snubblat hade inte varit överraskande för någon.
Man kan fråga sig om sådana övningar med skarp ammunition är motiverade. Samtidigt fyller det ju en funktion då man får en anledning att fokusera som för många säkert saknas annars.

Anonym sa...

Senaste från SVD är att soldaten nu avlidit, mkt tragiskt. :(

Byxorna Nere sa...

ralph: Ja det kan man verkligen fråga sig om det är motiverat.

Byxorna Nere sa...

eriande: Ja, det var hemskt tragiskt. Får en riktigt klump i magen.

Dödsfall råkade vi ut för under min tid i lumpen, men inte av övning med vapen. Hemskt sorgligt.

Anonym sa...

Jag håller med föregående kommentarer.
Det är tragiskt att sånt här händer!
Även jag va med om en del under min tjänstgöring.
T.ex 1 som tog livet av sig med sitt vapen. och massa annat..
Jag tänker på familjen o vänner!!

Anonym sa...

Det är fruktansvärt sorgligt när sådant händer, en sådan onödig olycka, så lätt att ske, så lätt att undvika.
Å andra sidan är det sådant vi får räkna med, vad vi än gör i livet. Olyckor kommer aldrig att kunna förhindras. Det är väl ändå bra att det finns risker med allt vi gör, och att när väl olyckan är framme så får vi lära oss av den, förbättra säkerheten. Samtidigt kan vi inte låsa in oss och ha kuddar på väggarna, vi måste ju leva också.

Jag känner alltid extra sorg när en svensk soldat omkommer. Vila i frid.

Crona sa...

Ja, håller med. Kände själv en illning längs ryggraden. Som tur är besparades vi som jag minns av några allvarligare incidenter under min tid i lumpen. Enda jag minns är en kille som blev förbannad under en skjutövning vid ett stressigt moment där de var tvugna att springa fram och skjuta under tid och hans vapen strulade... Så han slängde det i backen. Saftig utskällning han fick sen och officiell reprimad.

Anonym sa...

Själv vägrade jag att delta i en framryckande övning med skarp ammunition på vår slutövning. Faktiskt ingen som ifrågasatte mig.
Är det inte fel att tjugoåringar som inte sovit på en vecka, ska springa och skjuta med skarpladdade vapen i en mörk skog? Bara för att det ska bli mer verklighetstroget?
Vi får se vad som kommer fram om den här tragiska olyckan.

Anonym sa...

Det är motiverat med övning med skarp ammunition. Det är ingen lek som de håller på med i utlandsstyrkan. De utbildas till att ingripa i skarpa lägen och då måste de förstå allvaret i situationen. Det gör man inte om man skjuter lösplugg.
Befälen och officerarna idag är väldigt noga med att få fram budskapet att det ligger något bakom syftet med att skjuta på en pappfigur.
Om man måste tillämpa sina kunskaper så kommer pappfiguren att skjuta tillbaka. Kulor från fienden och kamrater kommer att flyga runt huvudet och om man blir träffad så faller man.

Även mina tankar går till den avlidne och hans familj. Min bästa vän är med i utlandsstyrkan och befinner sig i skövde. Jag fick en chock när jag läste artikeln.

Anonym sa...

Så kan det gå när stöddiga grabbar ska leka krig. Tänk dig sedan när måltavlorna, infödingarna, till råga på allt besvarar elden. Nej, låt det bli ett slut på dessa tokerier innan de ens drar i gång.

2000-talskolonialism är definitivt inget för Sverige (eller något annat land). Varför ska vi skicka stridande trupp till Tchad? För att Frankrike, Storbritannien, USA (västländer i allmänhet) är rädda för att rebellerna ska besegra regimen och kanske driva igenom för Tchad mera fördelaktiga avtal om den sedan 2002 utvunna oljan?

Anonym sa...

Att kalla en man som den fallne soldaten "Stöddig grabb som leker krig"...jag kan inte ens beskriva i ord den avsky jag känner för dig anonyme person...var tacksam för att någon istället för dig är beredd att strida för DINA rättigheter och DIN framtid.
Skäms!!! och håll för fan såna idiotiska nedsättande kommentarer för dig själv, det är en soldat som stupat...inte ett skriftligt fel som kan åtgärdas!

Anonym sa...

Anonym/
Vi har inte och kommer antagligen inte skicka några trupper till Tchad.

NBG, Nordic Battle Group står under Europas befogenhet... tanken är att man ska stabilisera en region tills fredsstyrkor hinner komma. Skydda lokalbefolkningen mot övergrepp bland annat.

Att säga att det är 2000-tals kolonialism är ett jävla skitsnack.

De män som sätter sina liv på spel igenom att skriva upp för NBG förtjänar all respekt istället för något politiskt dravel.

Håller med mr. T, du borde skämmas!

Anonym sa...

Frid över den unge soldatens minne.

Det inträffade är en oerhörd tragedi för offrets familj och vänner. Det är lätt att ropa på förbud när incidenter som dessa inträffar, men jag anser att övning med skarp ammunition är befogad.

Jag har deltagit i övningar där man ryckt fram växelvis på skidor i mörker och skjutit med skarp ammunition. S.k. överskjutning med GRG förekom även vid dessa tillfällen. Aldrig i mitt liv har jag varit så koncentrerad som under dessa övningar. Om dessa moment utförts med lösplugg skulle inte samma koncentration uppnåtts. Nyttjandet av skarpa skott ingjuter en respekt för vapen, som jag tror är oerhört viktig för en soldat.

Anonym sa...

"Så kan det gå när stöddiga grabbar ska leka krig. "

Det är helt jävla sjukt att någon skriver det här!! Helt jävla fruktansvärt!

Anonym sa...

Till Anonym

Jag förklarade i kommentaren innan att de inte leker krig. De förbereder sig för en skarp insats! Att han dog var väl ett överväldigande bevis på att inte handlade om att leka.
Soldaten som dog var beredd att offra sitt liv för att någon långt bort ska kunna få samma möjligheter till ett rättvist liv som vi har. Han nådde inte ända fram på grund av någon anledning som ännu inte är känd. Men tanken att han var beredd att offra just sitt liv för en medmänniska gör honom till en långt bättre människa än vad jag för intrycket av vad du är. Smutsa inte ner hans namn med dumma kommentarer som saknar grund och fakta. Läs på innan du uttalar dig så slipper du bli betraktad som en fåne.

Anonym sa...

"2000-talskolonialism är definitivt inget för Sverige"

Det är så lätt så lätt att sitta i trygga Sverige och hänvisa allt ont som händer i världen till USA och imperialismen...

Snälla du. Jag önskar du hade varit med mig och många andra ute i den riktiga världen så att du också hade förstått att med väldigt lite våld mot en liten grupp kan man tillse att en mycket större grupp slipper det våld som den lilla gruppen annars tillfogat dem. Våld skall alltid vara den sista utvägen men om vi inte har den utvägen så betyder inte orden och förhandlingarna någonting.

All heder och respekt till våra fredssoldater och alla mina tankar idag går till den döda soldatens anhöriga.

Ralph sa...

Anonym?

Om vi bortser från att du är en hemsk människa, så har du fel. Anledningen att Sverige kanske kommer bidra med trupp till Tchad/Sudan beror på vad som händer i Sudan, närmare bestämt Darfur, där regim-stödd Janjawid-milis slaktar och massplundrar byar med civilia, massvåldtäkt är även ett vanligt förekommande inslag. Soldaterna kommer vara där för att förhindra dessa brott. Snälla, innan du går ut och bevisar dig själv som obildad politisk vindflöjel som skyller allt på USA och imperialism, läs på om vad som händer i världen. Om inte annat, så för din egen skull.