torsdag 6 december 2007

Det är tre läger, riktigt gran, plastgran eller ingen gran!

Efter flera år av riktigt gran så fick det vara nog för några år sedan. Inte bara ur ett miljöhänseende, de transporteras en massa, utan även för att det var så mycket tid so gick åt att sköta granen. Det kändes med hårt att göra av med granen när den börjat slå nya skott och växt under de sju veckor den stod inomhus.

Plastgran skulle kunna vara ett alternativ, men den luktar inte gran och de ser alla för perfekta ut. Skulle vi ha en plastgran så skulle den ha defekter. Den skulle se lite naturlig ut. Lite ving kanske? Lite yvig? Sen så är de inte heller bra ur miljöhänseende!

Dock så är det mysigt när det luktar gran inomhus. Det får ens gamla minnen ifrån unga år med en stor fin gran med levande ljus i att komma fram. Just det här med levande ljus var poppis när jag var ung. Idag så kan jag inte komma på någon som skulle få för sig att ha levande ljus i en gran. Idag är det ljusslinga efter ljusslinga som sitter i granen.

Att kommunerna sätter upp en stor fin gran centralt, det kan ju funka. Fast när kommunen skall ha en liten gran på varje litet torg, då känns det nästan för mycket.

Ett problem att vara julgranslös är var julklapparna skall placeras. Det är den eviga frågan. Någon med bra tips?

En annan sak är, när skall man börja julpynta? Är det nu? En del börjar redan den första advent och har sen julpyntet framme tills slutet på januari. Själv så försöker vi julpynta i runt en vecka innan julafton. Det sista brukar inte vara på plats innan den 23:e. Fast det är en del av traditionen.

Jul, jul, strålande jul. Undrar om det blir en typisk skånsk julafton med regn och rusk? Eller vi kanske får lite snö?

AB

Andra bloggar om

4 kommentarer:

Anonym sa...

I Finland så det Julbocken som kom med julklapparna (om jag förstått min släkt rätt...).

Ett förslag är således att införskaffa en trevlig Julbock och sätta i ett hörn.

"Granlukt" på flaska är kul, men lukten är bara där så länge man aktivt sprutar ut så att säga.

Inget går upp mot riktigt gran!

Anonym sa...

Hoppas du kan lägga upp den här kommentaren

Hjälp till du som skriver en blogg eller som läser detta. Jag är oroad och upprörd. Idag har jag tagit semester från jobbet bara för att kunna skriva detta så var snälla läs ordentligt vad jag skriver. Snälla läs mitt inlägg http://wadstrom.blogg.se/1196938037_yttrandefriheten_3.html
Obs detta är allvar och handlar om din och min rätt.
Björn

Anonym sa...

Bota ångesten med ett kreativt angreppssätt:

http://nystulet.blogspot.com/2007/12/allt-ska-upp.html

Suss sa...

Hahaha, bra inlägg! Jag har inte haft gran som liten, varken plast eller äkta men julklappar fick vi! Oftast i en jättestor säck som bara dök upp i någon ände av lägenheten utan förvarning. Så man satt som på nålar hela julaftonskvällen och kikade i alla rummen lite då och då.. Det var då jag fortfarande trodde på tomten då. Annars, är det inte så att det faktiskt är med miljövänligt att ha en riktig gran?