lördag 1 december 2007

Jämo kommer med udda beslut?

Jag känner mig förvirrad. Vad menar Jämo?

Att när det nu finns ett solklart fall så backar jämo. Förrvirrad känner jag mig, milt sagt.

Jag tror dessvärre att aktionen kom 20 år för sent. 1987 när "alla" badade topples på stränderna så var det inte så sexualiserat med nakna bröst. Dessvärre har vi de senaste åren fått en nymoral som innebär att nakenhet är onaturligt.

Hade unga tjejer krävt att bada topples i badhus 1987 så tror jag det hade kunnat genomföras. Nu är läget helt annorlunda. Dessvärre.

AB DN HD SDS SDS SDS SVD

7 kommentarer:

Maria Ferm sa...

Det är något intressant du är inne på. Många brukar argumentera med att "kvinnor har ju alltid skylt sina bröst och bröst har alltid varit sexualiserade", men det är precis som du skriver.

Moralpaniken har fått ett uppsving de senaste 20 åren och det blir mer och mer stigmatiserat med kvinnobröst. Nu börjar ju till och med små barn använda bikini. Hur långt ner i åldrarna ska vi tillåta att sexualiseringen går innan vi gör något?

Byxorna Nere sa...

maria ferm: Sexualiseringen tillkom väl om jag minns rätt under medeltiden. Så historiskt finns det ju en tid före och efter brösten blev sexualiserade.

Sen är det ju en stor skillnad mellan kulturer. I vissa delar av världen är bröst inte alls sexualiserade.

Jag kan inte förstå varför det 2007 inte är individen som får bestämma hur han/hon själv vill vara klädd oberoende vad det gäller. Att badhusen reglerar känns inte ok för mig. Än mindre när de är finansierade med skattemedel. Är det ett privat badhus kan jag förstå att de sätter upp egna regler, men där det offentliga är med och betalar så borde det inte finnas några former av restriktioner.

Fast historiskt var det inte längesedan en baddräkt hade halvlånga armar och byxor. Kanske dit vi är på väg med tanke på Jämos utslag?

Anonym sa...

JÄMO är till för feminister och det finns inte utrymme för vanliga naturliga tjejer.
Det är ju självklart att bittra feminister blir ilskna om det dyker upp naturliga och glada tjejer, därför gör de allt för att hindra vanliga tjejer att leva naturligt. Jag uppfattar detta lika korkat som att tvinga på tjejer att bära svarta kläder och slöja eller burka, men jag förstår att det dämpar andra kvinnors avundsjuka. Vi skall inte påstå att det inte förekommer tvång mot tjejer och deras klädval, det är bara så att det är skillnad på varifrån tvånget kommer och om det är feminister som står bakom tvånget då är det OK men om det är muslimsk tradition då är det fel i den politiskt korrekta svenska sandlådan.

Anonym sa...

"byxorna nere" skrev: "Jag kan inte förstå varför det 2007 inte är individen som får bestämma hur han/hon själv vill vara klädd oberoende vad det gäller."

Konstigt argument, i en demokrati måste inte åsikter utvecklas i en viss riktning. Bara för att det är 2007 (och snart 2008) innebär det inte det att vi måste tänka/tycka på ett visst sätt.

Varför skulle det förresten vara upp till individen hur man går klädd på ett badhus? Det är ju andra individer som får beskåda individen i fråga.

Vad hade förresten Jämo tyckt om en man valt att klä om i kvinnornas omklädningsrum, och hävdat att det var hans rätt att få byta om på samma villkor som kvinnorna?

Byxorna Nere sa...

anonym 20:59: Poängen är att det råder en nymoral i landet. Sexualiseringen har aldrig varit större än nu. Burka krav på alla kvinnor om 20 år?

Thomp@ sa...

Anonym:
"Vad hade förresten Jämo tyckt om en man valt att klä om i kvinnornas omklädningsrum, och hävdat att det var hans rätt att få byta om på samma villkor som kvinnorna?
"

Om damernas hade låsbara skåp, bubbelpool och bastu medans herrarnar hade stampat jordgolv och en kallvattenslang hade jag följt med dig in på damernas för då hade vi varit ojämlikt behandlade.

Frisören får inte ta olika pris på klippning av herr/dam
Utestället får inte ha "han 23/hon 20)
Ingen tvingar kvinnorna gå i kjol och herrarna i långbyxor och hatt.
Varför ska kvinnorna då tvingas ha top på sig ifall de inte vill? Trots att de bad som slängt ut tjejerna sagt att killar ska ha badbyxor/-shorts och tjejer tvådelad bikini eller hel baddräkt tror jag inte du blivit utslängd om du badat i baddräkt. Frölander och grabbarna har ju baddräkt...

Anonym sa...

Maria Ferm skrev:

"Moralpaniken har fått ett uppsving de senaste 20 åren [...]"

När du skriver "moralpanik", syftar du då på en moral som inte stämmer överens med din egen moral? Kan du hålla med om att detta är ett ojust sätt att debattera?

Mikael - utan åsikt i sakfrågan