fredag 7 december 2007

Så var han häktad och vad har hänt i bloggsfären

Världsartisten, vilket jag tycker är ett skumt namn, artisten känns bättre. Ett åtta år gammalt övergrepp är polisanmält och nu skall rättvisan köra sitt varv.
Vad som förvånar mig och många andra, är att det där med att nämna namn på de som är häktade, åtalade och dömda varierar så kraft. En massa bloggar har dock gått ut med namn på personer ganska lättvindigt. Mycket kanske hänger samman med att de tycker att det är en ny kotym.

Att tidningar som Aftonbladet och DN stänger ner sin interaktiva del med läsarna beror mycket på att vissa bloggare inte haft etiska regler. Själv försöker jag låta bli att namnge person. Jag kan länka till andra som går längre, men jag nämner inte namn på de som anses vara kunder i bordellhärvan. Aftonbladet och DN skyller på det ena och andra. Twingly skyller på att vi bloggare skulle länka för mycket. Fast då faller ju hela konceptet. Läser man de morgontidningar som är aktuella så blir det ju logiskt man länkar till dem.
Vad jag läser en vanlig dag i både pappersform och på nätet är:
Aftonbladet, Computer Sweden, Dagens Nyheter, Dagens Industri, skånska dagbladet, Sydsvenska dagbladet samt Svenska dagbladet.
På nätet läser jag även:
Helsingborgs dagblad, Göteborgsposten, dagen samt Uppsala nya tidning.
Skulle jag då inte länka till de källor som jag läst? För bilden jag fått kommer ju ifrån mer än en källa! Tidigt märkte vi ju att länkade vi inte allt så kom ju det en massa frågor om källor. När vi länkade mer fick vi bara beröm ifrån läsarna.

Nej, varför DN och Aftonbladet är rädda för bloggarna hör hemma med att det finns för många som namnger personer som massmedia inte själv anser de kan namnge.

Den svenska avundsjukan syns med i anonyma kommentarer som vi fått i bloggen. Varken jag eller mina två sidekicks anser att vi gjort något fel. Varken när vi avslöjade fakta i Schenströmaffären, vilken operatör som skall sälja Apples iPhone i sveriger eller kring Rödeby. Att vi retar upp en massa människor långt ut på vänsterkanten, kommunister som rasister, så sporrar det oss bara en massa istället. Kan vi sen skriva mer om klyftorna inom borgerligheten så är det med en fjäder i hatten.

För oss handlar det inte om att få en massa träffar. Det handlar om att korrekt ange källor. Källhänvisning är viktigt idag när så mycket skit dyker upp i media som inte stämmer.

Skulle vi bara jagar träffar så skulle vi kopiera sexnoveller och skriva en ny sexnovell i varje inlägg. Eller skriva om mode och ta bilder på vad vi sover i, vad vi har på oss på jobbet, vad vi tränar i och när vi festar. Eller bygga en blogg på påhittade tjuvlyssningar, där tycks det ju aldrig finnas en sinande ström på besökare. Så den svenska avundsjukan blir allt tydligare. Vi kommer inte försvinna. Fast det blir lite lugnt i ett par dagar för jag gick på semester i går och skall åka tåg en del de närmsta dagarna. Vi får hoppas att Turbo 3G modemet ifrån tre håller vad det lovar. Mina två sidekicks och jag blir bara trötta på att orätt pekas ut för något som inte är sant. För oss så är debatten redan slut. Skall twingly överleva så bör det fungera som idag. Det blir väl som vissa säger i ett visst mediehus. Det blir interna lösningar för varje tidningar än en enda stor lösning. Om det stämmer får vi se, men det är ju inte omöjligt.

Det som stjälpt blogglänkningen är onliners. De med en mening och sen 40 länkar. Såg en som skrev så här: "Dagens rubriker". Det var allt plus länkar till 36 olika nyhetsinslag. Fast det lär ju bli onliners som tar över nu med en enda länk i varje inlägg. Stackars alla mindre tidningar. Vem kommer länka till Helsingborgs dagblad nu då?

AB DN

Andra bloggar om

För er som fortfarande inte fattat. Detta är ett bra inlägg!

För att bevisa att du läst allt kommer jag kräva du skriver följande i din kommentar: Jag läser, jag lär. Bara för att bevisa att du inte bara spyr ut galla eller gör reklam. En iakttagelse är det då det är typ samma 10 IP-nummer som spyr galla. Får väl börja hora med reklam jag med.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker er/din blogga är en fräsch fläkt i bloggsverige. Tycker ni har rätt i många ärende. Ni är bland de få som inte dömt plastikkirurgen.

Jag läser, jag lär.