tisdag 6 november 2007

Google och Apple tar över, SonyEricsson och Nokia stora förlorare

En revolution har skett. För ett år sedan så skulle få våga säga att Apple skulle sälja en mobiltelefon. Ännu färre skulle säga att Google skulle intressera sig för mobiltelefonin. Nu är det nya tider.

Apple har idag en telefon. En modell som redan efter 74 dagar såldes i en miljon exemplar. Ännu säljs telefonen bara i USA men storbritannien, tyskland och frankrike kommer igång denna veckan. Apple planerar att sälja 10 miljoner enheter under det första året. I sverige lär inte iPhonen dyka upp innan nyår. Kampen lär stå mellan Telia och Telenor. Det lutar mest åt den senare då deras kunder är mer villiga att betala mycket för sin telefoni.

Google är med nu och slåss med en plattform. Mycket för att komma in i fler telefoner. Idag finns de bara ifrån starten i Apples iPhone. Frågan är kanske hur revolutionerande googles plattform blir gentemot Apples iPhone. Vi får se när den kommer ut. Att TAT i Malmö får vara med är en fjäder i hatten för vår kompetens i sverige. Dock så hoppas jag de är mer kreativa än vad som finns i deras portfolio på deras websida.

Helt klart är att utvecklingen krings gränssnitt har stått stilla i de mobiltelefoner som kommer ifrån Nokia och SonyEricsson. Om de inte inser allvaret kan deras framtid vara hotad.

DN IDG IDG IDG SDS

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du tycker gränssnitts utveckingen har gått ifrån Nokia och SE...? Vad ligger då inte Motorola och Samsung? Något mer värdelöst gränssnitt får man leta efter. SE försöker åtminstonde minimera knapptryckningar göra överskådligheten bättre osv. Men du anser kanske att Nokia och SE är de enda vettiga mobiltelefon-tillverkarna kvar? vilket du isåfall har fullkomligt rätt i :)

För övrigt detta ständigt hackande på Svenska teknik företag har jag aldrig fattat. Vad gör tex du för att utveckla bättre produkter i Sverige...??

Byxorna Nere sa...

Jocke: Motorola och Samsung har jag redan gett upp hoppet kring. Nokia och SE ligger dock ljusår efter Apples iPhone. Ju mer jag änvänder den ju mer häpen blir jag av hur smart den är.

Har både en Nokia N95 och P1 samt P990i att tillgå och de ligger flera år efter.

Jag tror tiden är över för telefontillverkarna. De kommer inte komma med de nya innovationerna. Det blir Apple och någon annan aktör, kanske Google. Telefonen blir en dator och det krävs riktigt smart teknik både i användargränssnitt och under skalet.

Vad har jag gjort? Jag har jobbat på ett av de nämnda företagen och blev allt mer mörkrädd då det var mer fokus på teknik än användargränssnitt.

Anonym sa...

Vad jobbade du med på ett av de nämnda företagen?

Byxorna Nere sa...

Anonym: Precis som du vill vara anonym så vill jag med vara anonym. Så jag hoppar på den frågan.