lördag 20 oktober 2007

Blundat för fartövervakning under för många år

Fartdårar på öresundsbron är inget nytt, men fler och fler gasar på allt mer. Det som är konstigt är att ingen tänkt på detta tidigare. Det är inte en nyhet att en bro och tunnel med raka fina filer lockar till sig de som vill köra snabbt. Redan ifrån projekteringen och till bron och tunneln var färdigbyggd så hade de en chans att bygga in övervakning. Nu gjorde man inte det och det kan leda till olyckor som stänger trafiken mellan Malmö och Köpenhamn.

En krock mellan ett par bilar med brand som följd kan skada hela tunnelsektioner. Då stoppas inte bara biltrafiken utan även tågen. Är det någon som tror att ekonomin i öresundsregionen skulle klara en sådan katastrof?

Ingen tror väl att öresundspendlare skulle bege sig hela vägen till Helsingborg för att komma över på den danska sidan? Vid en riktig storbrand så talar vi inte om veckor utan månader innan allt fungerar som det skall. Så ökad övervakning av polisen vore det enda rätta. Hoppas myndigheterna förstår det nu.

HD SDS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar inte gnälla på mina medtrafikanter, men Öresundsförbindelsen och Yttre Ringvägen är tidvis hemska att köra på, framförallt under morgonrusningen. Om man håller på med en omkörning och håller sig inom hastighetsgränserna, då dröjer det inte länge förrän något höghastighetsfordon bromsar in två meter bakom, blinkar med ljuset och ibland tutar de också. Det är inte så värst hemskt att ha en småbil bakom sig, men stadsjeepar, firmabilar och lastbilar kan faktiskt kännas ganska hotfulla. Man hetsas att öka hastigheten för att inte bli påkörd bakifrån. Nu tycker säkert många att jag borde gå in i högerfilen för att lämna fri väg åt tävlingsförarna. Men så enkelt är det inte, jag vill själv hålla rimligt avstånd till framförvarande fordon och på samma sätt vill jag lämna rimligt avstånd till det fordon jag kör in framför. Därför är det svårt att lämna vänsterfilen när man börjat köra om och man skall inte låta sig hetsas till ett trafikfarligt beteende av korkade fartdårar.
Förutom hastighetshetsen tycker jag att avstånden mellan fordonen ofta är alldeles för korta. En halv billängd är ganska kort om hastigheten är kring hundra. Därför tycker jag att brokonsortiet bör anpassa hastigheten på bron efter de avstånd som fordonen håller. Vidare skulle fartkontroller och kontroller av de bussar och lastbilar som trots omkörningsförbud kör om på Öresundsförbindelsen vara välkomna. Jag skulle blir riktigt glad om det infördes ett omkörningsförbud för bussar och lastbilar i hela Skåne, detta motiveras av den allt mera omfattande transittrafik som förekommer i länet. När det gäller variabla hastigheter vore det på sin plats att införa sådana på våra motorvägar, ex Yttre Ringvägen, Malmö – Vellinge och Lund – Malmö, och att hastigheten sänktes så snart avstånden mellan fordon blev för korta. Tänk så bra det skulle vara om vi hade en lag som sade att det skall vara minst tre sekunder mellan varje fordon och att polisen regelbundet följde upp att förarna höll avståndet.

Byxorna Nere sa...

Kan bara hålla med till 100%!