söndag 28 oktober 2007

SAS måste ta det enda vettiga beslutet

Skrotta DASH-planen ifrån sin flotta. Det har varit för många olyckor på för kort tid. Det är bara en fråga om när någon avlider i en olycka med planet. Så bort med DASH-planen.

Bombardier är inte seriösa. Med så många tillbud borde Bombardier se till att ingen flyger med Q 400. Bombardier har gjort ett urdåligt plan som är osäkert. Det är inte bara passagerare som känner en osäkerhet utan även personalen ombord.

SAS ni kan aldrig lyfta igen med Q-400 om ni vill överleva. Byt nu ut dem emot något plan ifrån de större tillverkarna. Kör en kampanj där ni sänker priserna så varje plan är fullt. Allt för att bygga upp förtroendet igen.

Agera SAS, ni är på branten till konkurs. Visa ni använder förnuftet nu!

DN DN DN SDS SDS SVD SVD SVD

14 kommentarer:

lisa sa...

SAS gömmer sig bakom tillverkaren.
Bolaget är ansvarigt inför sina kunder att erbjuda en säker transport.Råder minsta tvekan om flygplanens kvalitet så är SAS skyldigt att agera.Detta är ovärdigt ett seriöst bolag.Skandal SAS!

Anonym sa...

Enligt rykten i branschen (på den tekniska sidan) så försöker SAS göra sig av med sina Dash 8, men det är inget man gör på en vecka. De är påväg, men kan såklart inte offentliggöra något innan det är klart.

Håller med om att Bombardier agerar märkligt här, de väljer att inte stoppa planen. I övrgit med Bombardier så är de en hyffsat stor tillverkare med bra safety record, men just Dash 8 verkar ställa till otroligt mycket problem just nu. De jobbar säkert dygnet runt för att lösa det, för hittas ingen lösning kommer ingen vilja köpa några andra plan från Bombardier igen.

Det är bara att vänta och se eftersom ingen vet hur det ligger till just nu.

// amh

Anonym sa...

Jösses vilka okunniga kommentarer. Sätt er in i frågorna innan ni kastar er över tangentbordet.

Kunnig

Byxorna Nere sa...

anonym 11.08: Upplys oss gärna om vad som skall göras då?

Varumärket SAS står idag för flygplan med veka landningsställ. Jag minns inte sist jag hörde en positiv nyhet ifrån SAS. Att skrota flygplanet vore dock det enda vettiga ur en PR-synpunkt.

Rilleman sa...

Att kalla planet osäkert känns både rätt och fel. Förvisso verkar det vara behäftat med en massa mekaniska fel som gör att motorer rusar och landställ falerar, MEN, trots detta har samtliga plan inblandade i incindenter tagits ner på ett kontrollerat sätt och så vitt jag vet har ingen blivit skadad ens vid de tuffaste landningarna. Detta tyder på att planet faktiskt är rätt säkert. Jämför med hur bra våra personbilar håller om man tappar ett hjul på motorvägen för att få lite perspektiv på problemet.

Jag är av uppfattningen att Dash är ett bra flygplan, men att det idag innehåller en komponent som det är nåt fel på. Att då helt döma ut hela planet vore som att skrota sin bil bara för att däcken är slitna. Byt ut det som är trasigt och kör på!
/Rilleman

Byxorna Nere sa...

rilleman: Det var en del allvarligt skadade i danmark vid den första kraschen. Dock avled ingen, den gången.

Mycket av att det inte blev värre får man ju faktiskt berömma piloterna och räddningstjänsten på marken för. Planet lär ju haft massa med barnsjukdomar och hur mycket man än lagar planet så kommer det vara dödsdömt på grund av sitt rykte.

Bolaget i sig har ju enormt dåligt rykte kring sin övriga tillverkning av speciellt tåg. Vi som pendlar med öresundstågen vet hur "bra" de är på tåg.

Rilleman sa...

Byxorna nere: Tack för korrigeringen.

Jag har två funderingar till angående de senaste veckornas händelser. Det verkar som att detta är en isolerad serie händelser centrerade runt SAS. Andra länder och flygbolag flyger glatt vidare med sina Dashplan och rapporterar inga fel alls. Kan det vara så att "för mycket" underhåll och service faktiskt också kan vara skadligt; att grejerna aldrig tillåts "sätta sig" i ett läge då de fungerar? Nya saker kärvar också ska gudarna veta..

Den andra funderingen bygger på den första men baseras på att jag är lite förtjust i konspirationsteorier. Vem försöker sänka SAS/bombardier? ;-)

Byxorna Nere sa...

rilleman: SAS har ju de första planen ur den serien enligt de jag känner på SAS och vad jag läst mig till. Det kan ju vara så att dessa fel uppkommer med tiden och de andra har nyare plan.

Bombardier är ju med ganska underliga kring sina tåg. Så det känns som de gör allt för att undvika att agera. De vill inte erkänna fel på någon av deras produkter.

Rilleman sa...

Jamen sedär! Då har vi ju löst problemet; Byt till nyare landningsställ.

Kustbevakningen som precis köpt Dash av senaste modell för att ersätta sina gamla Casa-plan verkar inte märkbart oroade.

Byxorna Nere sa...

rilleman: Statsmakten har ju direkt inte alltid valt det bästa som finns på marknaden utan det är andra parametrar som spelat in. ;-)

Jag är mer rädd för det är felen är mer komplexa. Alla experter har ju kollat igenom alla SAS plan och då borde de funnit alla fel de känner till. Jag tror planen har passerat bästföre.

Även om sen de får planen att bli de säkraste i världen så kommer varken passagerare och besättning känna det. Förtroendet är kört i botten. Inte ens reklamkampanjer för ett par miljarder skulle kunna ändra på den uppfattningen. Jag skulle aldrig sätta mig i ett plan som Bombardier tillverkat. Tror knappast jag är ensam om den känslan.

Anonym sa...

Intressant sammanträffande att just SAS har råkat ut för så många olyckor och tillbud med Dash på extremt kort tid. Ute i världen är det ju Augsburg och det japanska flygbolaget som under de senaste åren haft ett par tiilbud med just denna flygplanstyp. Mängden tillbud med Dash i SAS färger väcker frågan om hur det egentligen står till med service mm i SAS.

Byxorna Nere sa...

anonym 13.00: Ja, det är helt klart en aspekt på det hela. Dock fick ju SAS sin flotta före alla de andra och de hade ju incidenter när planet var nytt, dock inte av samma magnitud som de senaste. Det är ju med svårt att veta hur ett plan blir med åren. Det visar ju all flygutveckling.

SAS skulle ju aldrig tackat ja till att vara först på denna ordern. De skulle väntat in och låtit någon annan ta smällen. Jag tror alla på SAS känner så idag.

Vad jag kunnat läsa ut så var SAS inte bara först, det är det flygbolaget med flest timmar på varje maskin. Så förslitningarna i konstruktionen kommer ju allt eftersom.

KB English sa...

SAS lider av det som de flesta statliga bolag gör.
Slentrian utan personligt engagemang. Rutiner i stälet för initiativ, sjöförklaringar i stället för korrektioner. Det är väl ett faktum att sas nog är det västliga flygbolag spm har de mest föråldrade och nedslitna planen.. Beslutet i dag att totalt sluta med Dash 4oo är korrekt, men det räcker inte. Bolagets hela struktur måste ses över - och frågan om evt. privatisering måste ställas för att få styr på enändet.

Byxorna Nere sa...

kb english: Såg precis att de nu beslutat att skrota DASH-planen och jag håller helt med dig om en privatisering är ett måste. Dock undrar jag om de är så pigga på det i Norge och Danmark.

Jag upplever med att många inom SAS är uttråkade och dåligt motiverade.