måndag 22 oktober 2007

Sprängämne vapen och pengakåta rånare

Banker och värdetransporter har en tradition att ha hög säkerhet. Växlingskontor har även mycket pengar och i flera valutor. I ett köpcenter så tycks det kanske vara så att det inte är så tjocka väggar och det har väl några rånare tagit notis.
Det är skrämmande att både använda sprängämne och skjutvapen bland shoppande människor i ett köpcenter. Samtidigt är det underligt att inte ha poliser på köpcentret med tanke på hur många som besöker det och hur stor rånrisk det är. Vi som varit utomlands har märkt att polisen finns ofta där medborgarna rör sig.

DN HD SDS SVD

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så nu ska även poliser vara på köpcentra konstant, ja tänk om vi kunde klona oss! I den bästa av världar ja...

Byxorna Nere sa...

För det första fyll i ett nick eller namn, normalt publicerar jag inte anonyma inlägg!

Har du varit utomlands? I övriga världen så rör sig polisen där det finns människor. Väla är enormt stort och utan tvekan skulle massa med brott förhindras om polisen fanns i närheten.

Jag var senast i New York där jag sprang på poliser på Macys. Om poliser rör sig i miljöer som väla så minska brotten. Det är betydligt dyrare att utreda ett brott än att förhindra ett brott. Fast polisbristen är vårt samhälles största problem!

Anonym sa...

Fundera över hur personer i stånd till att spränga och tömma ett forexkontor i ett köpcentra fullt till bredden av vittnen resonerar.

Jag vill att du utvecklar ditt resonemang med poliserna, vad tänker du att dom skall göra?, skall dom skydda pengarna?, avskräcka buset?, ska dom ta fast buset under pågående rån? eller följa efter?

Jag tror nog att det finns mindre primitiva lösningar på problemet.

Byxorna Nere sa...

Magnus n: I övriga världen så är den första anledningen till att polisen är mer aktiv bland medborgarna är att öka tryggheten samt att avskräcka brottslingarna ifrån sina aktiviteter.

När väl ett brott utförs så förväntar jag mig inte att polisen skulle kunna göra något emot tungt beväpnade brottslingar, men ett vittnesmål ifrån en polis brukar stämma mer överens med verkligheten än när 10 privatpersoner berättar vad de sett.

När jag talade med poliserna på Macys i new york så var de där i första hand för att avskräcka och i andra hand skapa trygghet. Om det väl skulle ske något så skulle de snabbare kunna larma och påbörja jakt på brottslingar.

Det skulle inte förvåna mig om brottslingarna på väla kommer ifrån utlandet och sett ett enkelt byte. Samtidigt så tar det en stund för att polisen att nå väla så de hade kunnat ta ganska lång tid på sig.

Förr i tiden så placerades polisen centralt i städerna. De skulle bara behöva gå ifrån polishuset för att gripa buset. Idag med köpcenter en bra bit utanför centrumen så krävs ny taktik. Väla med över 100 butiker drar en massa besökare. I många fall fler än vid en fotbollsmatch, till en fotbollsmatch kan man skramla fram poliser, men till annat är det sämre med det.

Sverige lider av polisbrist sedan staten tog över ansvaret för den lokala polisen på 1960-talet. Oberoende hur avancerad teknik som polisen skaffar så är det en fråga om antal poliser på fältet som dämpar brottsligheten. Exempel finns där närpolis varit aktiva har brottsligheten minskat.

Anonym sa...

Jeg er enig med "byxorna nere", at polisen tilstedevaerelse er en slags avskrekk for bröttmännen.
Jeg var i Helsingborg igår med mine barn, og kl 19:50 ca begynte det hele, vet det for jeg kjøpte en buksa i JC kl 19:54 presis. Da hørte vi de første smell uten å forstå hva det var. Når det er sagt så syns jeg at så snabb som politi er tilstede, når en kjøre for fort, og så snabb dem er til å bøtelegge en vanlig mamma som har det noe travelt til dagis og kjører 25km over fartsgrensen, og når man ser at det står 5 politimenn på formiddagen langs en øde vei i Båstad, og venter at det ENDELIG kommer noen som ikke tenker seg om, for å kassere, da lurer jeg virkelig på HVORFOR det kom ingen før 19:20 ca når første larm gikk 19:57?!!! Det er kanskje ikke like kull for politi å jagge farlige banditer som å dele ut fartsboter langs tomme veier:-)Med all respekt, er det noen her inne som tror at en hamnby som H'borg er greier seg med så lite politistyrke som at når dem er i Råå er det ingen flere styrke når det ranes i Väla?!! I så fall lever vi farlig her. Vi fikk oss en sjokk alle som var der, og mine barn ønsket seg bare en ting: tilbake til Norge. Det er en sykkelig kultur her om dagen: alle skyter ned alle og man bomber til og med midt i Väla kjøpecentrum... mine barn sov dårlig i natt, alle 3 i min seng... FRYKTELIG

Anonym sa...

Ok, efter denna insiktsfulla analys av den svenska säkehets aparaten, kommer man nog inte mycket längre i resonemanget om det antal poliser som tittar till vanligt folk under tiden inget händer.
Jag känner dock att jag vill dela med mig av en tanke som jag har.
Nyttan och efterfrågan med/av en tjäst eller vara står i direkt proportion till dess värde. förutsatt att det är värde vi diskuterar.
Om jag har missuppfattat altihop och vi istället talar om att plocka bort busarna från samhället, Tycker jag absolut att USA är en bra förebild, speciellt New York med den låga kriminaliteten dom har där.................eller kanske Kina

Byxorna Nere sa...

Magnus N: Det är färre brott per invånare i New York än i Helsingborg för att ta en jämförelse. Detta trotts att det råder nolltolerans för brott i New York.

I New York går det en polis på 215 invånare. I skåne går det en polis på 511 invånare.
Trygghetsindex är flera gånger högre i New York än i Malmö.

Hur man än vrider på det så gör fler poliser nytta!

Anonym sa...

jag är tämligen säker på att jag har tagit del av samma information som du har angående nolltollerans och New York-modellen, slutsatsen är juh den att ingenting är bevisat med hårda fakta annat än siffror. Vad siffrorna och statistiken betyder eller beror på är det ingen med kompetens att utala sig om sådana saker som sagt sig veta.

Vad jag personligen känner är att nolltolerans rent logiskt borde se olika vackert ut beroende på var i samhällshirarkin man befinner sig.

Jag litar på att våran justitieminster har god förmåga att använda sig av sakkunnigas information. det är ett demokratiskt beslut att lägga ner så mycker pengar som vi redan gör på rättsväsendet.

Det är ett faktum att grova rån ökar och minskar i viss mån beroende på om våra grova brottslingar befinner sig innaför eller utanför kriminalvårdapparaten.

Arbete till fördel för sysselsättning och utbildningsnivå för alla svenskar, låter i mina öron som ett mer njutningsbart alternativ till en polisstat.

Byxorna Nere sa...

magnus n: Siffrorna talar ju sitt klara språk. Trygghetsindex är ju tydligt.

Personligen är jag jättetrygg i New York. Även om man är ute och går på stan mitt i natten så ser man poliser ofta. I Stockholm kan man gå genom halva stan utan att se en enda polis.

Nolltoleransen i New York har ju inneburit att inte bara de som är "normalt" kriminella har fått bli laglydiga utan alla som bor i stan. För alla småbrott skall bekämpas.

Nolltolerans handlar inte om att skapa en polisstat. Det handlar om att skapa trygghet. Mer trygghet ger fler som vågar lämna sitt hem som i sin tur betyder mer handel som i sin tur leder till fler jobb och mindre arbetslöshet. Jag vet tjejer som är mellan 25-35 som inte vågar gå ut på kvällarna i Malmö 2007. För mig är det oacceptabelt att klimatet har blivit så.

Politiker lever med sina Säpogubbar och har väldigt lite koll på hur det är för de flesta medborgare. Speciellt i en stad som Malmö som är sveriges mest kriminella stad just nu.

Polisen är sen inte vidare effektiva. Hela den civila administrationen försvann ju de senaste 20 åren. Nu är det poliser som skall göra saker som civil personal skötte förr. För mig så skall inte polisen vara vaktmästare direkt.

Fler poliser krävs tills vi har samma trygghetsindex som i New York.