onsdag 24 oktober 2007

Studier slöseri med tid och pengar?

Allt kan ju tolkas på olika vis, men vad jag märkt av är att de som har "drömjobbet" sällan har pluggat sig dit utan lirkat sig fram på egna meriter.

Vi kan ta en bekant till mig som vi kan kalla Kalle. Kalle jobbar på med mjukvaruutveckling på ett mellanstort företag och har gjort så de senaste fem. Han började leka med datorer tidigt och gjorde spel till sin hemmadator som 13 åring. Han hoppade av gymnasiet och fick jobb som vaktmästare. Sen blev det support tekniker på kommunen och det ena ledde till det andra och hans hemmaknåpade program upptäktes av ett konsultbolag. Fem år på konsultbolaget så blev han rekryterad till drömjobbet.

En annan bekant jobbar som VD på ett bolag som har mer än 40% av marknaden inom sitt område över hela världen. Han har jobbat med allt ifrån städare, till teamleader på McDonalds till säljchef och nu VD. Han gick inte ens ut nionde klass. Han borde inte ha kommit så långt.

Vi som sitter här på kontoret så har bara 2 av 7 en akademisk utbildning. Så visst är det konstigt att det blir så?

DN DN HD SDS SVD

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst finns det många som kommer långt utan examen, men det finns otroligt många fler som kommer lika långt eller längre MED en akademisk examen. Jag har hört det här snacket många gånger (jag har jobbat med rekrytering. Men till kvalificerade jobb krävs nästan undantagslöst akademisk examen idag. Det är ett grundkrav. Eller kan du tänka dig att bli opererad av en "läkare" som inte har en läkarexamen? Samma krav borde gälla inom näringslivet också, så vi slipper alla amatör konkurser.

Byxorna Nere sa...

För det första sätt ditt ett nick/namn så det inte står anonym tack!

Jag skulle vilja påstå att de jag mött inom företagstoppar så har högre utbildning gett motsatt effekt. De tror benhårt på det som de lärt sig ifrån sina utbildningar istället för att mer tänka logiskt.

Det finns yrken där utbildning är ett krav, samtidigt är det mycket praktik för att bli en läkare. Det farliga med de som läser en massa ekonomiska poäng är att de saknar praktiken. Att offra ett eller två år på någon för de skall kunna saker praktiskt är inte vidare ekonomiskt.

Själv befinner jag mig i en sektor som ständigt rör sig där det ännu inte finns utbildningar som lär ut det vi sysslar med.

Anonym sa...

Själv vet jag i alla fall att jag fick mitt nuvarande jobb, mycket pga att jag har en civ. ing i bygg. De ville helt enkelt kunna skryta med att ha en civilare inom företaget.