fredag 16 november 2007

EUs lagar, idiotiska, fildelningen är här för att stanna!

Fildelning i sig är för det första inte olagligt. Illegal fildening är det dock. Det handlar om brott emot upphovsrätten.

Carl-Johan Bonnier skriver på DN-debatt ett inlägg som kan tolkas på brist på kunskap kring vad det handlar om. Båda två förslagen som Carl-Johan Bonnier ställer sig bakom innebär stora intrång på den enskilde medborgarens friheter.
Samtidigt så tycks Carl-Johan Bonnier insett att alla tekniska landvinningar kräver nytänkade än förbud. Fast varför då ställa sig bakom två lagförslag som i förläningen skaulle förbjuda google och andra sökmotorer?

Artisterna, skivbolagen, författarna, ja alla måste ju ändra sin affärsmodell ifrån att skapa en fysisk skiva/film/bok till att se till att den blir digital och kan köpas dygnet runt året runt. Apple har visat med iTunes att det går. Så tekniken finns där. Varför finner jag inte filmerna hos Apple? Det lär ju bero på bolagen och inte Apple att jag inte kan köpa min film mitt i natten. Dock kan jag ladda ner samma film illegalt dygnet runt. Vore det inte läge att anpassa sig?

Sverige skall inte bli en polisstat bara för att bolagen som jobbar med film, böcker och musik inte kan anpassa sig.

Som kuriosa kan vi äldre ju meddela de yngre att vi spelade av varandras skivor med kassetband en gång i tiden. Så kopiering har skett länge.

AB DN SVD SVD SVD

Inga kommentarer: