tisdag 9 oktober 2007

Tonåringar den nya stora maktfaktorn kring konsumtion

Snart är vi ikapp USA när det gäller att inse hur viktig gruppen mellan 11-17 verkligen är. Inte nog med att de har egna pengar, de har med en tendens att vara en stor instans vid alla större beslut om inköp. Det kan vara allt ifrån TV till att köpa ny bil. I USA så har reklambyråerna anpassat sig till denna stora viktiga konsumentgrupp. Att rikta reklamen emot de som är 35+ är ganska tandlöst. Däremot att jobba emot de som är under 20 ger mycket valuta för pengarna.

Nyckelord för tonåringarna är miljö, lyx, upplevelser och exklusivitet. Det skall synas de köpt en ny TV i familjen och bilen skall både sticka ut som ett bra miljöval och att den är väldesignad.

Ett par företag som helt gått hem hos de unga i USA är Apple och Pepsi. Knappt några unga dricker Coca Cola och de unga vill helst ha en mac.

Det skall bli kul att se hur utvecklingen går framåt i de svenska reklambyråerna!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=702336

Inga kommentarer: