söndag 6 januari 2008

Aftonbladets heligaste tillgängligt för VFH!

Hackargruppen "Vuxna Förbannade Hackare" har gjort det ännu en gång. Denna gången har de slagit till emot hjärtat av hela verksamheten. Den del där annonser och, ja ni kan nog gissa det, artiklar kommer in. Jag har fått kontakt med en IT-tekniker på en annan tidning som säger att alla är rädda för att de med skall vara utsatta. Ingen tidning känner att de kan gå säkra då upplägget för hur systemen är uppbyggda är nästan identiska.

Annonssystemet på en tidning är en del av hjärtat av verksamheten. Det ligger nära det redaktionella systemet som i sin tur är kopplat till filservrar där källskyddad informations finns. Många på Flashback tycks inte förstå hur djupt inne i det heligaste som VFH har kommit. För har de knäckt annonssystemet så har de knäckt allt annat med.

Aftonbladet bjuder in till kafferep med VFH. Jan Helin tror, mot alla odds, att VFH skall komma.

Vår kontakt på en konkurrerande tidningar talar om att samma annonssystem finns på nästan alla tidningar och det är hårt bundet till övriga delar av det interna nätet. Frågan lär inte vara om, utan när nästa tidning drabbas. Därför råder det tex total tystnad hos Expressen. De lär ha ännu sämre säkerhet i förhållande till Aftonbladet iom att de använder ett BBS-system som anses vara mycket osäkert.

VFH är nog inte glada för Aftonbladets senaste utspel. Låt mig gissa att VFH lägger ut ännu mer uppgifter ur andra system som Aftonbladet har. Aftonbladets smånotiser är nog inte nog för VFH. Helt klart är att det funnits en övertro på säkerhet på sveriges tidningsredaktioner. De har tipsat om säkra lösenord till läsarna undertiden de själva använt förnamn som lösenord. Behöver jag fördjupa mig i hur jag ser på det hela?

Själv är jag hemskt nyfiken på hela Schenströmaffären. Jag skulle vilja se allt som Aftonbladet har kring det. Vem kom på att det var ok att spionera på kollegor? Vem gav ok för att ligga och trycka med teleobjektiv utanför krogen i 4-5 timmar? Kan VFH släppa information om det, då bevisar det ju att inget på Aftonbladet varit skyddat ifrån VFH ögon.

Aftonbladets krishantering är under all kritik. De borde varit snabbare på att varna om missarna kring lösenorden för annonssystemet. Igår skickades mail ut till de som lämnar annonser. Ett och ett halvt år efter att det upptäcktes. Måste kännas tryggt att vara annonsör hos Aftonbladet.

Läs mer här:
AB AB DN IDG IDG SDS SVD

Andra bloggar om

Ps. Åter till semestern. Jag skall vara ledig en vecka till är det tänkt. ds.

Inga kommentarer: