Felet beror på att vägverket är nedrustat. Varje anställd skall göra tio personers jobb. Skulle du lita på en läkare som får göra tio läkares jobb? Robert Collin kanske skulle berätta hur få det finns som kan sköta snöröjning inom vägverket. Utbilda fler åkare till att ploga snö. Trippla antalet anställda inom vägverket som sköter snöröjning. Satsa pengar på att upprusta vägverket.
AB AB AB AB AB AB DN DN DN DN DN
http://byxornanere.blogspot.com/2007/11/vgverket-nedrustat-gjort-fr-kaos.html
onsdag 14 november 2007
Media har fel, igen! Vägverkets nedrustning problemet!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
13 kommentarer:
Skitsnack!
Man kan inte på VV ha personal för att täcka upp 100% vid tillfällen som inträffar några ggr/år..
Sånt fanns bara i de gammelsocialistiska länderna där det egan ansvaret (också) lyste med sin frånvaro.
Får väl citera en annan bloggare:
"Fjollträskare!
Det vita som ramlar ner uppifrån kallas "snö".
När det kommer ner på marken blir det halt!"
Du har så rätt så det enda vägverket är bra på är att skylla ifrån sig
anonym 20.07: Det är idag en tiondel så många på vägarna som sköter snöplogning idag. Det är så över hela landet.
De som sköter snöröjningen skall inte alla jobba inom vägverket så klart! Förr hade vägverket en massa åkare som hade jour under vinterhalvåret. De kallades in då det var snö.
Anonym 20:08: Det får de gör när de på 20 år blivit en tiondel så många och fått fler vägar att ta hand om!
Jag håller delvis med dej! Men sedan kan man ju också fråga sig om det är Svenska Långtradare som bär den största skulden... Hörde att det var flera utlänska tradare som fastnat i snöovädret!! Jobbar själv på ett Åkeri o vi har iallafall tagit in våra bilar å satt på nya vinterdäck för att klara snö o vinterns hala vägar visseligen rör det sig om "bara" en 30/40 bilar.. Ofta så är det utlandsåkare som har extremt dåliga mönster på sina fordon vad jag har sätt...
vägverket skulle inte ens med 10ggr fler anstälda kunna hålla rent vägarna under ett större snöoväder,och trafik kaos beror inte på snön i sej utan på dåligt omdömme av dom som är ute och kör,jag menar..man skulle ju inte ge sej ut o segla optimistjolle med stormesan i full storm eller..ne tänk efter i stället för att klaga
aj: Utomlands lever ofta myten om att vägarna är lika rena ifrån snö och halka som för 20 år sedan. Liknande krav som i Finland och Norge, det kan funka, men grundproblemet är ett vägverk som saknar personal att sätta in och som kan snöröjning.
Magnus: Det är enorm skillnad idag på antal vägstationer som finns som för hur det såg ut för 20 år sedan.
Det fanns 10 gånger fler som röjde vägarna. Redan då det fanns risk för nederbörd så rullade halkbekämparna ut. Idag så väntar vägverket tills det börjat snöa som något sker. Det håller inte. Förebyggande saltning tex är viktigt!
Det är synd att varje gång som det kommer snö så skyller alla på vägverket. Sitta fast i nysnö och bli törstig verkar som dålig fantasi. Vi bor i Norden och där snöar det ibland. Varför skall det vara så stora nyheter. Sluta gnäll och eller flytta till medelhavs länderna \\ anpassaer
Om alla bilister där ute som pendlar lär sig nån gång, var förutsende, räkna med halka och is på vägarna lååångt innan 1 dec, halå eller, kontrollera dina vinterdäck i augusti beställ hem nya i god tid släng upp däcken 1 november. Ha smala däck inga feta 245/55/18 alufälgar, du får inte bättre grepp men snabbare bredsladd ner i diket.
Thore: Vi är överens om att alla bör vara förbereda på vad snöoväder innebär. Problemet är ju att 1 person skall göra 10 personers jobb. Snöröjning kräver en viss hastighet på plogbilen. Det går inte att göra snabbare. Det krävs ett visst antal fordon per väg. Förr så skickades de ut i god tid innan snön föll. Idag dröjer det timmar och de skall jobba för 10, vilket inte fungerar.
Anonym 21:53: Problemet kvarstår. Det är för få plogbilar. För få som sysslar med snöröjningen.
problemet kvarstår; folk kör och kommer att köra som idioter de är som om det vore sommarväg året om.
anonym 00:17: Fast med mindre snö och halka på vägarna så omkommer färre. Hade antalet som skötte om vägarna varit lika många som för 20 år sedan hade fler överlevt!
Varför är det så få som sköter vägarna då?
Dom skatter vi betalar för bilen, räcker dom inte längre eller går dom till typ: förmögenhetsskattesänkningen?
Sen så blir vi nog sämre förare med tiden!
ABS och sladdhämmare gör oss nog 'odödliga'!
Tror vi!
På 'min tid' fanns nästan inte vinterdäck (född 44), man körde med 1-kg på Michelin X då vi bodde i Stockholm.
Än slank det hit än slank det dit, men jag visste varför och var förberedd.
Man låg inte i 110, 5-meter bakom.
Uppe i Norr så var det snökedjor som gällde och inte var vägarna bättre renhållna inte (bara och saltade), alla väg var snöväg.
nils lindholm: När de la ner de olika vägstationerna runt om i landet så flyttades många till de olika regionala huvudkontoren. Administrationen har ökat något enormt. Fler finns inom nya områden som forskning och analys.
Så på kontorsnivå lär de vara fem gånger så många nu som innan och bara en tiondel ut på vägarna. Så hela rationaliseringsprogrammet skapade fler dyra chefer och färre vägarbetare.
Minns med hur det var med snökedjor och avsaknaden av dubbdäck.
Skicka en kommentar