Nu kan inte konst i en tidningen vara ok att bära ut. JK har jämställt Lars Vilks rondellhund med konst. Jag håller med honom.
Normalt brukar jag inte försvara Sverigedemokraterna, men de har all rätt att anlita postens tjänster. De skall inte censureras för en liten bild på en rondellhund. Speciellt inte sedan JK har sagt det inte är hets emot folkgrupp eller annat olagligt. Så varför sysslar posten på detta viset?
Hur kan denna tidning vara en säkerhetsrisk för deras personal?
Läge att helt sälja ut posten? Statliga bolag som ställer sig ovanför lagen har visat vad de är värda.
AB SDS
måndag 12 november 2007
Posten leker moralpolis
kl. 18:18
Etiketter: lars vilks, moralpolis, posten, rondellhund, svedala, sverigedemokraterna
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
18 kommentarer:
Jag tror inte detta är riktat mot oss sverigedemokrater eller vårt parti. Det handlar om pur rädsla för muslimers reaktioner. Fegt jovisst, men det finns åtminstone en rätt uppenbar förklaring.
patrik: Förklaringen att inte dela ut tidningen tycker jag är otroligt svag. Är man så rädda för muslimer hur kan de då dela ut x-antal andra tidningar där det drivs med andra religioner.
Posten har spelat ut sin roll. Hoppas det säljs ut precis som alla andra statliga bolag som inte behövs.
Vill gärna se om SD-medlemarna vågar dela ut personligt tidningarna!
Varför gömmer man sig bakom Posten? Om Posten är fegis, var är de som är modiga och tänker bara på att provocera de andra?
Frihet och demokrati = ansvar = respekt till sin medmänniska
Obs! Om ingen kan/vill dela ut tidningen, SD har ju sin egen hemsida. Publicera den bara på hemsidan!
Om monopolföretaget Posten skulle vägra dela ut Vänsterpartiets valmaterial för att det kränker företagare eller förmögna skulle det ta hus i helvete i media. Vartenda förstasida i tidningarna och TV-nyheterna skulle innehålla denna skandal. Nu blir det knappt en notis men så lever vi också i världens mest politiskt korrekta land. Det värsta brottet man kan begå är att inte vara pk. Först den dagen myndigheter, media och de etablerade partierna inte är så äckligt pk kommer jag att sluta stödja SD.
patrik och byxorna nere: är man rädda för muslimer eller respekterar man andras åsikter och religion? Är säkerheten mindre viktig än SDs arrogans?
Vill SD ha uppmärksamhet genom att förolämpa sina medborgare?
Kom igen! Vem vet inte att SD är invandrarfientliga? Kom igen! Låt Posten göra sitt jobb i fred!
Jag tror inte det har något egentligen med bilden i sig utan att de postanställda tar varenda chans som finns till att slippa dela ut högerextremistisk material.
Anonym 21:47: Som medborgare anlitar man en tjänst. Posten skall inte se skillnad på Sverigedemokraterna och KPML(r). Skall vi ha politisk censur så kommer det bara ge mer bränsle till SD. Posten bör säljas ut. FInns ingen anledning att ha det statligt!
Anonym 22:08: Jag är väldigt långt ifrån SD politiskt. Fast jag anser de precis som alla andra skall få sina tidningar utdelade om de betalar för den tjänsten!
Anonym 22:46: Skall man inte kunna ifrågasätta religioner? Är det de du vill säga? Muslimer får precis som kristna tåla att religionen drivs med. Så fungerar det i en demokrati.
Vad talar du om för säkerhet? De enda som borde vara rädda är ju SD! Det är deras tidning och det är de som är avsändaren!
Rondellhundsbilden är inte förolämpande! JK är väldigt klar på den punkten. Kan inte individer klara av att någon skämtar med deras religion så är de i fel del av världen. Jag vet flera moderna muslimer som inte bryr sig ett dugg. Det är bara extremisterna som låter.
Visst är SD invandarfientligt, men hur skall folk kunna veta det om de inte får ta del av deras tidning? Eller du vill ha statlig censur?
Ja, låt posten dela ut tidningen. Passa även på att sälj ut det. Posten kan vara privat!
staffan v: Då skall posten helt sluta att dela ut politiskt material! För vi kan inte ha en åsiktspolis i form av posten! Posten delar ju vänsterpartiets tidningar där de vill förstatliga företag. Det är ju vänsterextremistisk propaganda! De har ju en kommunist som ordförande med. Knappast vidare demokratiskt där inte. Så skall alla behandlas lika eller inte?
Strunta i posten, använd Citymail istället
Byxorna Nere: Menar du att reservsossarna i (v) skulle vara extremistiska? Jag tror inte det.
staffan v: Visst är vänsterpartiet extremister! De vill förstatliga privata företag. De vill förbjuda skolor som drivs i annan regi än offentlig. Det om något är odemokratiskt.
Fast har de en Führer som är kommunist så är det kanske inte så konstigt. De är licka tappade bakom vagnen som nazister och facister.
Och hur många muSSlimer finns det i Svedala?
Posten är ett lustigert företag.
Det är klart som fan att de anställda inte vill dela ut sådant som de anser strida mot någon övertygelse. Men faktum är att Posten har rätt att förvägra försändelser. Åtminstone om facket ryter till, för om det är något ställe där facket är starkt så är det på gamla arbetarställen som Posten. Men om det vore knark i det som skall skickas eller delas ut så är det förbjudet att skicka. Det är skillnad olagligt och "inte har lust till" ;-)
Anonym 22:46
till byxorna nere < Du sa: Skall man inte kunna ifrågasätta religioner? Är det de du vill säga? Muslimer får precis som kristna tåla att religionen drivs med. Så fungerar det i en demokrati.
---> Du har rätt demokrati betyder att respektera andras åsikter och respektera varann. Hur visar SD respekt ?
Du sa: Vad talar du om för säkerhet? De enda som borde vara rädda är ju SD! Det är deras tidning och det är de som är avsändaren!
---> Blundar du framför de krig i hela världen, vet du hur många krig finns just nu? Hur många oskyldiga lider pga provokation?
Som ord "kompromiss" finns inte!
Det är SDs tidning men det är inte SDerna som blir offren: Sveriges namn blir smutsig pga SDs tidning! Är ni medvetna om detta? Kom du ihåg hur brann man danska flaggor utomlands då? Blir SDerna stolta om svenska flaggorna bränns så här pga deras egen provokation!
Du sa: Rondellhundsbilden är inte förolämpande! JK är väldigt klar på den punkten. Kan inte individer klara av att någon skämtar med deras religion så är de i fel del av världen. Jag vet flera moderna muslimer som inte bryr sig ett dugg. Det är bara extremisterna som låter.
---> Tror du inte att du tänker och reagerar som extremisterna men bara på andra sätt?
Vad menar du med "i fel del av världen"? Vill du avvisa de för de har inte samma tänkande som du SDer?
Inte bara muslimer men andra folk i hela världen tycker att hunden är "smutsiga" djur! Men "du" jämför deras Gud med hunden. Och "du" säger att den är inte förolämpande! Har du sett några "svenskar" som behandlar hunden som Gud, och hur de reagerar när man säger bara "äckligt" för att hunden flämtar? Gissa om de känner inte förolämpad och generad! Eller är det okej om det passar "dig"?
Du sa: Visst är SD invandarfientligt, men hur skall folk kunna veta det om de inte får ta del av deras tidning? Eller du vill ha statlig censur?
---> Folk vet att SD är invandrarfientligt innan tidningen finns. Folk glömmer inte er gamla dräkt och utseende! Min man attackerades utan skäl av 6 SDerna i Malmö pga sin hudfärg. "Ni" var så starka när "ni" är ute 4 eller 6 stycken! Som sagt det är inte bara extremisterna som vill inte tåla demokrati, även moderna polerade människor vet vad de gör!
Du sa: Ja, låt posten dela ut tidningen. Passa även på att sälj ut det. Posten kan vara privat!
---> Det är inte SD som bestämmer.
Jag sa Låt Posten göra sitt jobb i fred! Om din tidning är inte godkänd, tänk varför.
Anonym 11:11: Respekt det är att låta andra föra fram sina åsikter. Jag delar varken kommunister, nazister eller andra extremisters åsikter, men de skall få föra fram dem. I en demokrati skall alla få föra fram sin åsikt. Kan man inte klara av det så är det bara att åka till Kuba eller Nordkorea, där det är en diktatur.
Nej, jag blundar inte för krig. Jag ser vad religioner uppe på höga hästar kan medföra. Att det finns massor som tror blint på gamla böcker och lever enligt seder som är så gammalmodiga att de borde vara glömda. I nästan alla konflikter är det religion som ligger bakom. En upplysningskampanj borde genomföras globalt emot religion som påverkar individens frihet och rättigheter.
Sveriges namn blir bara smutsigt om vi sysslar med censur och begränsar yttrandefriheten. Kan man inte förstå hur viktig yttrandefrihet är, så åk då till Nordkorea och lev där några år.
En gud är bara en gud. Ingen vet hur han/hon ser ut. Jag har goda vänner som är muslimer som tycker det är trams vad det gäller allt ifrån avbildande till denna rondellhund. Bokstavstroende är de som är de farliga. Sen skulle jag personligen inte göra konst så som rondellhunden eller avbilderna i danmark. Dock får alla göra sådant i en demokrati. Jag tycker inte det är varken roligt eller underhållande. Det är bara provocerande. Fast det skall inte gå ut över yttrandefriheten. För skall vi dra det till sin spets så vill du väl ha religionsfrihet? Om du vill stoppa yttrandefriheten så lär du ju säkert med vilja inskränka religionsfriheten. För mig som demokrat, så är båda friheterna grundstenar i en demokrati.
SD är nynazister och långt ute på vänsterkanten med kommunister och facister. Det finns två vägar att gå. I vissa länder så inskränker man friheterna för vissa grupper. De går underjord. Eller så tar vi debatten med dem och visar vilka svin de är. För om det finns ett parti jag personligen känner avsky för, så är det SD. Jag hoppas din man polisanmälde dessa direkt och polisen tog i dem? För allas rättigheter är för mig viktigt.
Posten har ett monopol. Om de skall censurera brev och tidningar efter eget huvud så skall de inte vara under statligt ägande. Vad blir nästa som sker. De kanske inte delar ut post till de med osvenska namn. Skall man då låta posten ta sådana beslut? För det ena leder till det andra.
:-) Gå rak nästa gång! Då blir det ingen lång kommentar! Äntligen sa du det direkt: SD vill att alla ska åka nånstans om de är inte äkta svenskar! Men tyvärr SD kan inte göra nåt åt det.
Lär vad respekt betyder först!!
anonym 21:18: Precis respekt för yttrandefriheten är det viktiga. Posten skall dela ut tidningen. Punkt.
Posten ska inte dela ut tidningen.
Varför inte publicera den på SDs hemsida då hela Sverige kan se den inte bara de i Svedala? Rädd? Eller vill SD prova det i Svedala först? Alla har tillgång till Internet, gör det då! Uttnytja yttrandefriheten och demokrati, använd alla system och visa hela världen att SD hatar islam och invandrare. Ni som är inte fegis!
anonym 22:59: Fortfarande kan vi inte låta posten styra yttrandefriheten. Vart slutar det om vi inskränker på den?
Skicka en kommentar