Visar inlägg med etikett polskår. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett polskår. Visa alla inlägg

tisdag 9 oktober 2007

Polisen drunknar inte bara i IT-brott utan i alla andra former av brott

Ibland så känns det som om varje avdelning på polisen kör sin egen agenda. IT enheten är nu aktiva på IDG och berättar hur mycket de har att göra. Fine. Allt bra så långt, men det är ju inte bara IT-brotten som polisen inte hinner med.

Polisen har sedan förstatligandet på 60-talet nästan helt blivit av med civil personal för administration. Polisen till antal har blivit färre i förhållande till antal brott. Medborgarnas oro för att drabbas av brott har ökat.

För att jämföra med något lika stort så får vi titta på New York. Staden som nästan kapitulerade inför brottsligheten för drygt tio år sedan. Så infördes nolltollerans emot brott och läget förändrades. Antal poliser blev fler och synligare samt inte minst mer aktiva.

Har själv studerat var jag sett polisen i Malmö. Är de inte på väg att hämta pizza, kakor eller tittar på fotboll så syns de inte till. När det är stora festivaler, då finns polisen på stan. Men var är de annars? Att avskräcka buset ifrån att göra brott är en metod som andra länder använder. Eller är det så att med för effektiv polis så kommer tv3 lägga ner efterlyst och vad skall då alla poliser i studion göra? Möta buset?

http://www.idg.se/2.1085/1.124517

Fredrik, du kan göra saker som förändrar, visa ledarskap!

Så som jag skrev i detta blogginlägget så ser man på ett stort problem. Antal poliser i förhållande till antal medborgare. Synlighet och kunskap om medborgarna minska allt mer ju färre poliser det finns.

För över tio år sedan reagerade borgmästaren i New York på att brottsligheten bara ökade och ökade. De löste det genom både fler poliser på fältet och att införa en nolltollerans emot brott. Hade detta varit en faktor i Rödeby, för att ta ett exempel, så hade dessa unga mopedligister aldrig hållit på som de gör.

Det krävs ledarskap att sätta ner foten och bygga upp vår nedrustade poliskår. Det är samhällsekonomisk bra att få ner brottsligheten. Det finns bara vinnare, inga förlorare, på minska brottslighet.

Fredrik, när kommer du agera. Inte bara tomma ord, utan handling?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=702106
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=702036
http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_17249271.asp